• كل المواضيع تعبّر عن رأي صاحبها فقط و ادارة المنتدى غير مسؤولة عن محتوياتها

محافظ بورسعيد يفجّر #مش_إخوان_وضد_السيسي

yousseffb1

عضو
إنضم
26 ديسمبر 2015
المشاركات
2.467
مستوى التفاعل
2.371
تسبب فيديو تداوله ناشطون على مواقع التواصل، لمحافظ بورسعيد المصرية، اللواء عادل الغضبان، يشكو فيه مواطن من ارتفاع سعر السكر، في ردود غاضبة على المحافظ والنظام المصري.

المواطن أكد أن سعر كيلو السكر وصل إلى 14 جنيهاً، فما كان من اللواء المحافظ سوى الرد: "والمصحف ما أنا سايبه، صور وخليك معاه علشان ده إخوان، ده والله إخواني لأن كيلو السكر عندنا بـ7 جنيهات".



فكان الرد من معارضي الرئيس المصري، عبدالفتاح السيسي، غير المنتمين لجماعة الإخوان المسلمين قوياً بوسم #مش_ إخوان_وضد_السيسي، فعلّق "مصري طافح الدم" قائلاً: "#مش_إخوان_وضد_السيسي، نفسي أفهم ليه بنكره الشريف ونحب اللي يظلم ونرفض الشيء النضيف في الزبالة نعيش ونحلم شعب ألف تصنيف ما عدا الإخوان كله أبكم".

وسخرت آمال أحمد من المحافظ، "‏أقسم بالله مسخرة. مواطن بيشكي لمحافظ بور سعيد على ثمن السكر أمر بالقبض عليه بحجة إنه إخوان #مش_إخوان_وضد_السيسي". أما عبد الله أحمد فوجه رسالة للجميع: "‏أنت وغيرك #مش_إخوان_وضد_السيسي، الإخوان وغيرهم #حر_رغم_القضبان، كلمة للجميع #توحدوا فى وجه الظلم، لن تستردوا ما سلب منكم بالتفرق والتشرذم".


"المد الأحمر" شرح الوسم بتغريدته: "#مش_إخوان_وضد_السيسي، ليس كل معارض إخوان وليست كلمة إخوان سبّة! الإخوان سواء اختلفنا معهم أو اتفقنا فهم النواة الصلبة للمجتمع والمعارضة معاً". وعبر براء عن غضبه: "#مش_إخوان_وضد_السيسي، مش أي حد ضد السيسي تقولوا عليه إخوان، الناس مش لاقية تاكل المش، حرام عليكم يا عسكر يا ظلمة، حسبي الله ونعم الوكيل #الاصطفاف".

وسخرت سهيلة: "الشعب السوداني النهاردة في المظاهرات كان الهتاف أسكت أسكت ليه، هو أنا مصري ولا إيه؟ هههههه شكرًا يا زول، والله ما قصرت #مش_إخوان_وضد_السيسي". وعن أزمة الدواجن، قال أحمد: "الحكومة ترفض التراجع عن إلغاء جمارك الدواجن، خد عندك بقى تحكم في أسعار الدواجن على كيف كيفك، وأكتر من 2 مليون عامل هيتشردوا #مش_إخوان_وضد_السيسي".


وتعجبت فاطمة: "تعويم الجنيه وبعدها زيادة الدولار الجمركي .. ده انتوا لو واخدينا رهاين مش ها تعملوا فينا كدة! #مش_إخوان_وضد_السيسي". وعلق عبد الله: "بصراحة وبكل وضوح نحن لا نستاهل أن نعيش أو نحيا كراما ما دام رئيسنا الشريف مختطف محبوس وهذا اﻷبله اﻷخرق يحكمنا #مش_إخوان_وضد_السيسي".


وسخر سامح: " لو كل معارض للانقلاب إخوان يبقى من حق الإخوان يحكموا مصر، لأنهم بالشكل دا كتير جداً أغلبية #مش_إخوان_وضد_السيسي".








logo-small.png
 
التعديل الأخير:
انجازات القائد الهمام الزعيم الفرعوني عبد الفتاح السيسي و زبانيته...

ننتظر رد علمي من بعض الاخوة الكارهين للسيسي... مفحم اكيد..

اسطورة العصر الحديث الليث الغدنفر عبد الفتاح السيسي...
 
أعلى